1. Novsport
  2. - ЦСКА
  3. Кардосо: Има близо 10 деца с потенциал за мъжете на ЦСКА

Кардосо: Има близо 10 деца с потенциал за мъжете на ЦСКА

Работя без почивен ден, най-големият ми проблем е езиковата бариера, заяви директорът на "червената" школа

Кардосо: Има близо 10 деца с потенциал за мъжете на ЦСКА

Директорът на школата на ЦСКА Пауло Кардосо даде ин­тервю за "Тема Спорт", в което говори подробно за сво­ето виждане за развитието на академията. Португа­лецът засегна и редица други въпроси като важността на ре­зултатите и психологията при подрастващите. Срещата с Кардосо продължи малко повече от 40 минути. С него разговаряме на английски в едно от бунгалата на Пан­чарево. Ибериецът мисли и приказва доста бързо, въпреки че не използва родния си език.

Г-н Кардосо, как се стигна до привличането ви в ЦСКА и кой беше първият човек, кой­то ви предложи да премине­те в клуба?
- Миналата година, през сеп­тември или октомври, мой приятел ми спомена, че ЦСКА се оглежда за директор за шко­лата и ме попита дали съм сво­боден. Няколко месеца преди това се бях прибрал след двего­дишен престой в най-големия австралийски клуб - Мелбърн Виктъри. Там обаче ми беше твърде далеч от Португалия. Така че, когато приятелят ми каза за ЦСКА, отговорих: "Раз­бира се, че съм свободен". В съ­щото време работех за пор­тугалската футболна федера­ция, като се занимавах с лицен-зирането на академии в стра­ната. Това обаче не беше не­що, което ми харесваше. Зато­ва си казах: "Защо да не проб­вам в България". Дойдох в Со­фия да огледам условията, а към края на годината вече завързахме по-сериозен кон­такт с ръководството и под­писахме договор. Нямаше как да дойда веднага, затова стар­тирах своя проект през февру­ари.

Какво представлява този проект?
- Клубът има визия да изгра­ди процес, по който да произ­вежда играчи за първия отбор. Това е изключително важен приоритет за ЦСКА. Сега се опитваме да създадем подхо­дящите условия това да се случва. Това ще е полезно как­то за имиджа на отбора, така и за финансовото състояние на клуба при бъдеща продажба на някой талант. Това е част от визията за развитие на ЦСКА. Сега постепенно се създават всички условия, за да го постиг­нем.

За какви условия става въп­рос?
- Необходимо е да използва­ме най-добрите практики от цял свят и да ги адаптираме към ситуацията тук. На първо място е селекцията на футбо­листи, след това как ги разви­ваме, също така методология­та и начинът на работа на треньорите. Важен е и самият начин, по който промотираме играчите в представителния отбор. Преди да вкараме мом­че от школата в първия тим, той трябва да е готов и да е достатъчно добър. Вече имаме момчета, които тренират с мъжкия отбор, а през януари вероятно ще има още повече деца, които ще започнат с първия тим. Това не е краткосрочен процес, но очаквам да видим някакъв резултат скоро. Ние имаме ясна визия къде иска­ме да сме след 4-5 години.

Има ли специфичен игрови стил, който искате да нало­жите в школата?
- ЦСКА е голям клуб, така че трябва да създаваме състеза­тели, които имат капаците­та да играят доминантен и атрактивен футбол. Идеята е да произвеждаме играчи за го­леми отбори, на високо ниво. Тук нещата не опират до пасо­ве на късо или дълго разстоя­ние. Става въпрос за нещо мно­го повече. Момчетата трябва да разбират всичко за играта да проумяват какво се случва на терена. Понякога играеш с къси подавания, друг път с дъл­ги, понякога разчиташ на дъл­бока преса, друг път не толко­ва. Това е като да си студент. Отиваш в университета и трябва да знаеш всичко в своя­та област. След като започ­неш да работиш, вече специа­лизираш в по-конкретна об­ласт. Така че ние трябва да създадем футболисти, които да са способни да играят в най-разнообразни схеми. Никога не знаеш какво ще се наложи на дадения състезател да прави в бъдеще. Ще ви дам пример с Висшата лига на Англия. През миналия сезон абсолютно всич­ки отбори са си сменяли схема­та в хода на сезона. Най-малко промени е направил Ман­честър Сити - четири схеми. Сами разбирате за какво разно­образие става въпрос. Така че трябва да научиш момчетата да разбират играта. Естест­вено, ЦСКА има своята филосо­фия и традиции - доминантен и атрактивен футбол. Но не-винаги и не срещу всеки опо­нент е възможно да играеш по този начин. Така че трябва да си подготвен за всякакви вари­анти, да имаш повече от едно решение и да си способен да иг­раеш в повече от една схема.

Вие сте директор на шко­лата близо година. Каква част от вашите цели изпъл­нихте дотук?
- Малко по малко променяме имиджа на школата. Когато хората гледат нашите форма­ции, те виждат, че нещо се променя. Постепенно изграждаме по-­добри играчи. Имаме и повече национали. Вече сме доста по-организирани. Променихме ня­кои кадри в щаба. И това е ед­но от нещата, които ще опи­таме - да имаме най-добрия възможен щаб около играчите. Това се случва постепенно. Раз­бира се, има много неща за пра­вене. Но за този период от време, в който съм тук, съм много доволен от усилията на всички - играчи, родители, щаб, треньори. Също така на­шият капацитет да привлича­ме футболисти е по-голям отпреди - по-атрактивни сме за играчи, а и за треньори.

Какво е значението на ре­зултатите в детско-юношес­кия футбол?
- Това е хубав въпрос. Отп­равната точка е, че няма от­бор и играч в света, който из­лиза на терена, за да загуби. Разликата идва оттам какво ще направиш, за да победиш -какви са критериите, каква е методологията, дори каква е етиката ти. Побеждаването е важна част от процеса, но ре­зултатът е последствие от твоето представяне. Поняко­га играеш ужасно, но печелиш. Съдията може да е направил грешка в твоя полза. Затова за мен е много важно представя­нето на отбора. За да се представяш добре, трябва да имаш качествени играчи, каче­ствена подготовка за мачове­те и методология. Така че ние не работим за резултати, а за представяне. Ако не показваме добро предс­тавяне, трябва да разберем какви са причините и да се поп­равим. Тук искам да посоча ед­на от най-големите грешки, които се правят в България. Говоря най-вече за възрастите между 11 и 15 години. Когато селектираш футболисти, ти мислиш за резултатите сега, а не за резултатите в бъдеще. Ние не подбираме най-обеща-ващите играчи, а тези, които се представят най-добре в нас­тоящия момент. И това е ог­ромна грешка! Трябва да наме­риш баланс и компромис. Въз­можно е да има момчета, кои­то не са на толкова високо ни­во в настоящия момент. При­чината може да е, че са дреб­ни, не са достатъчно силни, но ако имат футбол в себе си, ние трябва да ги задържим, да сме търпеливи към тях и да създа­дем нещо от тях. Целта е да развиваш футболисти, а не да постигаш някакви мимолетни резултати в школата.

На каква възраст започва процесът по изграждане на един играч за представител­ния отбор?
- В момента, в който се присъединиш към академията. Е, трудно е да прецениш дали едно момче на 6-7 години ще стане професионален играч. Нещата не работят така. В този момент най-младите в школата на ЦСКА са набор 2012 година. Те са на 7. Не мога да кажа дали ще станат футбо­листи. Но от момента, в кой­то дойдат, ние трябва да им даваме това, от което имат нужда на своята възраст. И оттам последователно в от­делните възрасти нещата се променят. Както знаете, пър­во има по 5 играчи от отбор на терена, после 7, 9 и накрая 11. Това са различни принципи на играта. Затова имаме една методология за децата до 13-годишна възраст и различна за тези над 13 години. Това е цикъл. Отиваш в гимназията, а след това в университета. Но можеш да отидеш в универси­тета само ако си готов. Отне­ма време и за треньорите да се адаптират, пък и за футбо­листите. Но постепенно ще стигнем там, където искаме, а след две години се надявам да видим големи резултати.

Преди няколко месеца ръко­водството закупи специален софтуер, в който треньори­те трябва да въвеждат ин­формация за всеки играч. До­колко успешно работи тази система?

- Една от ключовите точки на този процес е, че цялата ин­формация принадлежи на клуба, а не на мен или на треньорите. Всичко, което правим, принад­лежи на ЦСКА. В този софтуер, с който разполагаме и който опитваме да интегрираме, ис­каме да въвеждаме информация за Всички мачове, тренировки, доклади на скаутите, медици­нски данни... Всичко, което се случва в школата. Опитваме се да го въвеждаме, а помага дос­та и при комуникацията. Знам кой колко е играл, дали е имал контузии и така нататък. А ко­гато напуснеш школата, тази информация остава за ЦСКА. И ако дойде нов директор или треньор, той ще разполага с нея. Просто отваряш и виждаш всички данни. Ние не можем да помним всичко.

Но всеки треньор ли въвеж­да необходимата информа­ция, защото звучи доста тру­доемко?
- Едно от нещата, които ис­кам, е да се разбере, че работа­та на треньора в школата не е 90 минути на ден по време на заниманието и после да си хо­ди вкъщи. Не става така. Треньор в академията е професия на пълно работно време. Такa че всички трябва да пуб­ликуват поне базовата инфор­мация. Може ли да бъде по-доб­ре? Може. Ще стане ли по-доб­ре? Ще стане. Но ако трень­орът иска да се развива, тряб­ва да си върши добре работа­та и да осъзнава, че е на пълно работно време. Ако отидете в Германия, Испания, Португа­лия, използването на този соф­туер изобщо не подлежи на дискусия. Ти си абсолютно задължен да го използваш, това ти е сред основните задълже­ния. При нас не се случва на сто процента, но постепенно ще стигнем там, където трябва.

Колко голям проблем е ези­ковата бариера за вас?
- Това е най-големият ми проблем. Трябва да науча бълга­рски. Работя за това. Част от треньорите говорят английс­ки, а Даниел Моралес знае пор­тугалски, но комуникацията с играчите и родителите е най-голямата ми бариера. Когато говоря с тях, не го правя по естествен начин защото първо трябва да по­мисля какво казвам. В същото време е необходимо да предам кристално ясно послание. Пози­тивното е, че мисля, преди да кажа каквото и да е (смее се Но това е най-голямото ми предизвикателство. И трябва да овладея много по-добре бъл­гарския език. Надявам се да стане в близко време. Второ­то ми най-голямо предизвика­телство след езика пък е да предам професионалната кул­тура на треньорите от запад­ните държави.

В момента колко играчи в академията виждате, които потенциално биха могли да станат част от представи­телния отбор?
- В това отношение трябва да погледнем най-вече момче­тата от 16-годишна възраст до 19. Изготвил съм списък с топиграчите, който съм пре­доставил на Борда на директо­рите и на треньорите. С този списък са запознати само хора­та, които трябва да са запоз­нати. В момента в списъка има около десет играчи, за които смятаме, че е възможно да про­бият. Но реалността е така­ва, че ако успяваме всяка годи­на да даваме по един футбо­лист за представителния от­бор, то значи нашата мисия ще е изпълнена. Това е разумна­та цел и обективно погледна­то - ще е страхотно, ако я пос­тигнем. В наборите от 2001 до 2004-а мога да кажа, че наистина можем да даваме поне по един играч на година за предс­тавителния отбор. А ако мо­жем да даваме и по двама-три­ма - това ще е прекрасно. Засе­га целта ни е по един. Това е постижимо.

Разкажете повече за рабо­тата с подрастващите в пси­хологически план?

- Навсякъде по света това е едно от най-трудните неща. Да тръгнем оттам, че самите треньори обикновено нямат много познания в областта "Психология". Понякога те са­мите не са готови да работят с психолози. Ако трябва да на­меря слабост в школата, това е една от тях. Трябва да наме­рим време да работим върху психологията. Човек взима ре­шения на база своето емоционално състояние. Понякога обаче го забравяме или просто не знаем достатъч­но по тази тема. Треньорите и хората си мислят, че знаят много за това, но се заблужда­ват. Много е важно колко силни сме ментално, как контролира­ме емоционалното си състоя­ние, доколко ни влияе притес­нението и така нататък. В мо- мента работим по въпроса с един от нашите отбори. Но работата трябва да започне с треньорите и ако го правиш, те автоматично ще започнат да предават своите знания на играчите. Отделяме специални ресурси по тази тема, защото психологията е жизненоважна.

Защо се получава така, че футболът в България е значи­телно по-бавен като темпо от този на Запад?
- Да, скоростта на играта тук определено е доста по-бав­на. Най-добрите играчи просто правят нещата по-бързо и мис­лят по-бързо. Нещата опират до взимането на решения, капа­цитета да прилагаш това, кое­то знаеш, а значение има и пси­хологическата страна, футбо­листите на Запад просто разби­рат по-добре играта и правят нещата правилно. Те знаят как да правят това, което искат. Реално играчите на Запад не са много по-бързи, отколкото тук, разликата идва оттам, че мислят по-бързо Това е съществен проблем в развитието на футболисти­те. Ако даден играч не знае оп­ределени елементи, той се нуждае от повече време, за да вземе решение на терена. В случай обаче че е развит както трябва, то тогава взима реше­ния за много по-малко време, а освен това е способен да действа на много сгъстено пространство. Всичко това ус­корява играта, футболистът действа по-бързо и на по-малко пространство, защото знае как. Затова децата трябва да бъдат научени как да ускоря­ват действията на терена. Необходимо е те да разбират играта, да разбират своята позиция на терена, да знаят какво да правят, преди топка­та да е стигнала до тях, а също и да знаят как да я поемат. Го­лямата цел във футбола е да си отвориш достатъчно прост­ранство и да имаш достатъч­но време, за да направиш след­ващия си ход. Играчите на За­пад просто умеят по-добре да използват времето и свобод­ното пространство, което имат. Те действат с половин секунда по-бързо от теб и то­ва е достатъчно - дори само правилното позициониране им е свършило работата. Всичко това е част от нашата мето­дология в ЦСКА и опитваме да учим децата.

Какво още е необходимо да се изгради в Панчарево?
- Имаме план за това и ще се върви стъпка по стъпка. На пър­во място е стадионът. В този момент инфраструктурата ни за юношите не е перфектна. На "Армията" нямаме официален терен за 11 играчи. Най-голям е проблемът при 19-годишните. Но на този етап стадионът е най-важен и трябва да се уве­рим, че всичко около неговата реконструкция ще е наред. Впоследствие всички момчета от школата ще дойдат в Пан­чарево, освен най-малките, кои­то ще останат в центъра на София. Така или иначе в момен­та разполагаме с достатъчно добри условия като база.

Как минава един ваш ден в София?

- Обикновено закусвам със старши треньора и неговия щаб, защото живеем на едно място. След това, малко преди 10:00 часа, отивам на "Армия­та". Там се срещам с треньори­те в школата, обядваме, анали­зирам мачове, гледам доклади. Докъм септември гледах основ­но двубои на формациите на ЦСКА, а в последно време обръ­щам внимание и на другите от­бори. Към 15:00 часа започват заниманията и аз се старая да присъствам на всички. Трени­ровките приключват към 20:30-21:00 часа, след което се приби­рам. Не мога да кажа, че имам почивен ден.

Томаш нареди двуразови тренировки в ЦСКА

"Червените" вдигат оборотите в паузата

Томаш: Проблемът беше на терена! Върнахме се в първи клас!

Треньорът на ЦСКА бе много бесен след поражението от новака Септември

Томаш дръпна здраво конско на играчите след резила

Треньорът бе бесен от играта срещу Септември

Бившият треньор на ЦСКА Саша Илич бе уволнен от Пари НН (ВИДЕО)

Руският клуб изписа сърбина за слаби резултати

СЕНЗАЦИЯ! Септември удари ЦСКА с 1:0 (ВИДЕО)

Провал за ЦСКА на "Васил Левски"

Томаш с критики към атаката на ЦСКА (ВИДЕО)

И треньорът на "червените" приключи с изказванията към Генчев

Пламен Илиев: Това е духът на Черно море (ВИДЕО)

Вратарят похвали атмосферата на "Тича"

НА "ТИЧА": Много битка и драма - 0:0 (ВИДЕО)

Отмениха гол на ЦСКА заради засада

Треньорска война между Левски и ЦСКА

Томаш и Генчев подгряват дербито на 19 октомври