1. Novsport
  2. Формула 1
  3. OФИЦИАЛНО: ФИА обяви революционните промени за Формула 1

OФИЦИАЛНО: ФИА обяви революционните промени за Формула 1

Новите правила влизат в сила от сезон 2026

OФИЦИАЛНО: ФИА обяви революционните промени за Формула 1

След месеци на дискусии днес Международната автомобилна федерация (ФИА) най-накрая публикува техническите правила за сезон 2026 във Формула 1.

Основната промяна е свързана с размерите и теглото на колите, които ще бъдат по-малки и по-леки. Надеждите на ФИА са това да подобри екшъна на пистата и феновете да наблюдават много по-интересни и продължителни битки гума до гума.За целта максималната дължи на междуосието ще бъде намалена от 3600 мм до 3400 мм, а максималната ширина на колите ще бъда редуцирана от 2000 на 1900 мм. Минималното тегло пък ще бъде свален от цели 30 килограма спрямо сегашните 798, за да достигне 768 кг. Нивата на притискане се очаква да намалеят с около 30%, а тези на челното съпротивление с цели 55%. 18-инчовите гуми, които бяха въведени през 2022 година, ще бъдат запазени, но широчината им ще бъда намалена със съответно 25 и 30 мм за предните и задните колела.

Доста голяма промяна ще има и по аеродинамиката, която ще бъде активна и ще позволява на пилотите да променят ъглите на атака на предните и задните си крила в движение. Активните елементи на задното крило ще бъдат три на брой, а страниците му ще бъдат опростени. Предното крило ще бъде със 100 мм по-тясно и ще включва два активни елемента.

Аеродинамичните елементи около предните гуми, които бяха въведени през 2022 година, ще бъдат премахнати, но за сметка на това част от аеродинамиката около колелата ще бъде стандартизирана. Подът пък ще бъде по-плосък на места, а дифузьорите ще са по-слаби, за да се намали нуждата отборите да разчитат на ниски и твърди коли, за да извличат максимално представяне.

Както беше обявено още през август 2022 задвижващите системи ще бъдат опростени чрез премахването на MGU-H компонента. Съотношението на електрическата мощност и тази, която се генерира от двигателя с вътрешно горене ще бъде почти равно (400:350 kW, спрямо 550:120 kW в момента), като ще видим и завръщането на система, която ще е сходна с използваната между 2009 и 2013 KERS.

В случая електрическата енергията на водещата кола ще започне да спада след 290 км/ч и ще достигне до нула при скорост от 355 км/ч. За следващия автомобил обаче ще има възможността да използва максималната електрическа енергия (350 kW) до 337 км/ч, както и 0.5 MJ енергия повече на обиколка.

Верстапен: Не съм и мечтал за 4 титли

Световният шампион във Формула 1 коментира триумфа си

Вижте всички шампиони във Формула 1

Световните шампиони във Формула 1 през годините

Верстапен с четвърта поредна титла във Формула 1

Макс Верстапен си гарантира четвъртата си поредна световна титла във Формула 1, след като завърши на петата позиция в надпреварата за Гран При на Лас Вегас

Ръсел грабна полпозишъна във Вегас с летяща обиколка

Британецът пребори Сайнц с по-малко от една десета

Норис: Не бях готов да се боря за титлата този сезон

Британецът в един момент беше реален претендент за първото място

Отборите във Формула 1 нападнаха Ауди

Немският концерн официално ще станат част от решетката през 2026г.

Верстапен: Формула 1 вече не е забавна

Световният шампион не е доволен от глобите за неприлични реплики от пилотите

Макс Верстапен иска да пропусне шоуто в Лондон

Пилотът на Ред Бул многократно е показвал, че е против лъскавите събития във Формула 1

Карлос Сайнц ще кара за "Уилямс" на тестовете в Абу Даби

Испанският пилот ще започне да работи отрано с бъдещия си отбор във Формула 1