1. Novsport
  2. Формула 1
  3. Флавио Бриаторе: Формула 1 трябва да мисли за кризата

Флавио Бриаторе: Формула 1 трябва да мисли за кризата

Интервю на боса на Рено пред вестник “АС” в днешния брой на 7 дни спорт

Флавио Бриаторе: Формула 1 трябва да мисли за кризата

Алонсо е ключът към развитието на Рено, твърди директорът на френския тим

По пътя между падока и бокса на Рено говори с Пат Саймъндс, шеф на неговия инженерен екип. Спират го множество журналисти и тифози. Някои искат само и единствено да се снимат с него. Флавио Бриаторе (Кунео, Италия, 1950 г.) е един от ключовите играчи в световния шампионат във Формула 1. Директорът на Рено е убеден, че неговият отбор отново върви по пътя на успеха, след като Фернандо Алонсо спечели стартовете в Сингапур и Япония, а след това се представи много силно и в Китай. Въпреки липсата на време Бриаторе говори веднага след финала на състезанието в Шанхай с пратеника на испанския всекидневник "Ас" за своя тим, за развитието на Алонсо и бъдещите промени в първенството.

***

- Излиза, че вашият болид R28 е колата, която отбеляза най-голям скок тази година.

- Обещах ви подобно нещо още в самото начало на сезона. В Барселона започнахме да променяме колата и до последния старт ще продължаваме да работим в тази насока. Ще развиваме болида. Целият отбор свърши изключителна работа. Алонсо показа на целия свят, че всичко е възможно.

- Защо започнахте толкова зле?

- През 2006 г., когато спечелихме титлата в двубой с Ферари, бяхме достигнали нашия оптимум на развитие. След това обаче сменихме доставчика на гуми. Ние винаги сме работили с Мишлен и адаптацията към Бриджстоун ни се отрази доста шоково. Инженерите изгубиха посоката. Напълно се объркаха. Изгубихме четири месеца, за да разберем точните причини за слабите резултати. Беше безполезно да продължаваме да ловуваме, тъй като не разполагахме с достатъчно муниции. Затова се върнахме отначало, за да стигнем до резултати, които са доста изстрадани. В последните състезания обаче показахме, че сме доста конкурентни.

- Грешка в аеродинамичния тунел ли ви обърка?

- Бяха много грешките. Същото се случи и с Ферари през 2005 г. След това успяха да се поправят. В нашия случай завръщането на Алонсо ни помогна много, за да компенсираме изоставането си.

- В кои аспекти напреднахте най-много?

- Подобрихме аеродинамичния пакет, адаптацията на шасито към гумите, окачването... Освен това сменихме една част от мотора, за да подобрим неговата издръжливост, и вече имаме лубриканти с по-добро качество. Във Формула 1 не можеш да мислиш за промени само в един аспект. Единствено ние развиваме цялата кола до последния старт от сезона.

- Как ще върви колата през следващата година?

- Заложихме на много агресивна политика за 2009 г. Ще продължим да работим със същото темпо както сега, но още по-агресивно. В момента сме на прав път. Разрешихме проблемите в аеродинамичния тунел, инвестирахме много във фабриката и ангажирахме нови инженери с творческо мислене. Всичко това обаче го правим, запазвайки базата, благодарение на която имахме толкова много успехи в миналото. Инвестицията в Енстоун възлиза на 30 млн. евро. Вярвам много в следващия ни проект. Рено имаше успех през 2004, 2005 и 2006 г., защото бяхме мотивирани от факта, че разполагаме с пилот, който печели състезания.

- Каква роля играе Фернадо Алонсо в този проект?

- Няма да говорим за бъдещето до края на сезона във Формула 1. Още от първия ден, в който подписа с Рено, се говореше, че ще избяга във Ферари, в БМВ... Стига! Фернандо знае какво правим и ако продължи с нас, ще му осигурим конкурентна кола.

- За Рено важно ли е Алонсо да остане в екипа?

- Пилот с неговите качества винаги е важен. Мотивира целия екип. Само вижте какво направи. След състезанието във Франция той е пилотът, който е спечелил най-много точки след Хамилтън и Маса. Освен това взе и две състезания. Накрая помогна на нашия тим да израсне. Израсна и самият той. Целият екип работи за него. Всичко, което правим, е заради него. Цялото наше усилие е за него.

- Какъв процент от подобренията в R28 са дело на Алонсо?

- Неговата роля е ключова. Има ентусиазъм и много интелигентна визия към колата. Той е отлично попълнение към инженерите. Още преди три месеца казах, че ще спечелим състезание тази година. Хората не ми повярваха. Сбърках, защото спечелихме две.

- Как намирате Алонсо след годината в Макларън?

- Много по-твърд. Сега вече знае, че не е никак лесно във Формула 1 и постоянният диалог с екипа е основополагащ. Ние израстваме заедно. Най-важното е, че отново виждаме Фернандо такъв, какъвто беше през 2004 г. Смее се. Щастлив е. Този човешки аспект е много важен. Вярвам, че за един млад мъж е много важно да има опит като този, който получи в Макларън през 2007 г.

- Смятате ли, че това му се отрази персонално?

- Не вярвам. Хубаво е, че изживя нещо подобно. Най-важното е обаче да имаш добра атмосфера, да се усмихваш, все едно си в дома си. Когато виждах Фернандо по телевизията миналата година, не можех да го позная.

- Вярно ли е, че предпочитате Маса пред Хамилтън в борбата за световната титла?

- Симпатизирам на него по-скоро. Хамилтън е важен пилот за Формула 1. Той провокира много дискусии, кара хората да говорят за нашия спорт. Има голям принос за шампионата със своята младост.

- Опасен ли е неговият маниер на пилотиране?

- Трябва да не бъде чак толкова агресивен, защото все пак състезанията продължават 65 обиколки. Трябва да мисли повече с главата си.

- Говори се за общ мотор за всички отбори, за да се съкратят разходите в първенството?

- Отборите трябва да си дадат сметка, че екипи от по 1000 човека са прекалено големи. Или тимовете ще помислят за икономическата криза и ще намалят своя персонал до 250 човека и бюджетите си до 150 млн. евро, или всичко ще се срине. Формула 1 трябва да се приготви за новите времена. Вземете волана на един болид и ще ви се стори като част от космически кораб. Нашите коли са конструирани да се движат по земята, а не да летят до Луната. Това трябва да разберат инженерите. Необходимо е да използваме мотор с минимален разход и Формула 1 да стане по-атрактивна.

- Вярвате ли, че Ферари, БМВ или Рено биха приели да използват мотор, който не е произведен от самите тях?

- Това не е въпрос на марки. Можеш да произведеш свой собствен мотор. За да го направиш обаче, ти е необходимо разрешение от Международната автомобилна федерация при разумна цена за производство.

Верстапен: Не съм и мечтал за 4 титли

Световният шампион във Формула 1 коментира триумфа си

Вижте всички шампиони във Формула 1

Световните шампиони във Формула 1 през годините

Верстапен с четвърта поредна титла във Формула 1

Макс Верстапен си гарантира четвъртата си поредна световна титла във Формула 1, след като завърши на петата позиция в надпреварата за Гран При на Лас Вегас

Ръсел грабна полпозишъна във Вегас с летяща обиколка

Британецът пребори Сайнц с по-малко от една десета

Норис: Не бях готов да се боря за титлата този сезон

Британецът в един момент беше реален претендент за първото място

Отборите във Формула 1 нападнаха Ауди

Немският концерн официално ще станат част от решетката през 2026г.

Верстапен: Формула 1 вече не е забавна

Световният шампион не е доволен от глобите за неприлични реплики от пилотите

Макс Верстапен иска да пропусне шоуто в Лондон

Пилотът на Ред Бул многократно е показвал, че е против лъскавите събития във Формула 1

Карлос Сайнц ще кара за "Уилямс" на тестовете в Абу Даби

Испанският пилот ще започне да работи отрано с бъдещия си отбор във Формула 1