General Motors е подал иск до съда за отваряне на процедура за защитен фалит. Тази крачка на доскорошния символ на американската индустриална мощ със 100-годишна история, подкарва компанията в нова, не особено сигурна пътека, определяна от държавата и администрацията на президента Обама.
GM е основана през 1908-а и израства до доминиране на световната автоиндустрия с умело мениджиране, най-вече на президента Алфред Слоан, който твърдеше, че GM трябва да предлага автомобили за всякаква цел и кесия. В средата на 50-е години на миналия век в разгара на мощта си GM осигурява работа на над половин милион души, прави половината от американската автопродукция и е на второ място по сила сред корпорациите на Щатите след Standard Oil.
Съдебният иск е третият по големина във федералната история и първи по големина за индустриален фалит. Решението вкарва гиганта в бърза процедура на защитен фалит с осигуряване от страна на правителството фондове от още 30 милиарда долара за реструктуриране на автопроизводителя, процедура, която си има и своите опасности.
Банкрутът на Chrysler, също финансиран от правителството, който позволи да се влезе в съдружие с италианския Fiat S.p.A., беше като че ли главна репетиция за това, какво ще се случи с GM, но в доста по-малък мащаб. GM и администрацията искат нещата да приключат по-бързо и компанията да излезе от съдебна протекция през следващите от 60 до 90 дни.
От началото на годината GM беше държан на донорска система от правителството, което създаде и специален екип за контролиране и форсиране на прeустройството, което според някои пресмятания ще струва на държавата около 50 милиарда долара. По време на прехода правителството ще има над 60% собственост в автогиганта.
Канадското правителство също взима участие в събитията с финансиране от 9,5 милиарда долара. Профсъюзът на работниците от автомобилната индустрия UAW ще има 17.5% участие в новия GM, канадското правителство 12% и 10% ще останат за собствениците на акции.
В момента GM осигурява работа на 92 000 души в Щатите и индиректно отговаря за половин милион пенсионери. В плана за съкращенията влиза намаляването на работната сила с 21 000 души и затварянето на 11 завода.
От правителството индикират, че освен горните средства няма да има повече финансови инжекции и смятат, че след промените и трите големи от Детройт ще оцелеят. От тройката единствено Ford Motor Co. не е ползвал нито цент държавна субсидия.
Целта на реструктурирането и спасяването на GM е да се позволи възвръщането към печалба, което ще е възможно, ако пазарът в Щатите се възвърне до бройката от 10 милиона автомобила годишно.
В петък, последният "пазарен" ден за гиганта, акциите на GM паднаха до 75 цента - ниво на което са били по време на Голямата криза от началото на миналия век.