1. Novsport
  2. Институции
  3. Още една асоциация скочи срещу гласените промени в Закона за хазарта!

Още една асоциация скочи срещу гласените промени в Закона за хазарта!

Експертите на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) обясниха защо те не трябва да се приемат, предлагат обществен дебат

Още една асоциация скочи срещу гласените промени в Закона за хазарта!

Все повече стават гласовете в обществото против внесения от Валери Симеонов и колегите му от НФСБ проектозакон за промени в Закона за хазарта. С декларация по въпроса излезе и авторитетната Българска асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Нейните експерти категорично оборват мотивите на вносителите и призовават да се проведе обществен дебат по въпроса.

От БАКА са категорични, че приемането на промените и забраната за реклама на хазарт ще доведе до тежки последствия за спортните клубове и медиите. "С добавянето на думите „и непряка“ в ал. 1 на чл. 10 на Закона за хазарта не само би довело до невъзможност хазартните оператори да рекламират в медии и да бъдат спонсори на спортни клубове, събития и културни прояви, което според самите вносители на законопроекта не би било в обществен интерес, но и ще бъде в пряка колизия с текстове от
Закона за хазарта, които продължават своето действие, а именно – чл.10, ал.2, т.1, т.2 и т.4, както и чл.10, ал.5 и свързаните с тези текстове административнонаказателни разпоредби в Закона за хазарта - от една страна законът ще забранява пряката и непряката реклама, а от друга страна ще се допуска обявяването на наименованията на игрите, търговската марка на организатора и тегленията на тиражите. С оглед на гореизложеното предлагаме предвидените промени в ал. 1 на чл. 10 от
Закона за хазарта за отпаднат, а волята на вносителите за ограничаване на рекламата на хазарт сред малолетни и непълнолетни да се постигне чрез добавяне на текст в Закона за здравето по модела на чл.55, ал.3 от Закона за здравето".

Експертите на БАКА считат още, че и в настоящия Закон за хазарта са предвидени необходимите мерки за това да не се допусне заблуда у гражданите, че "с участието в хазартни игри ще могат да решат лични или финансови проблеми или ще постигнат финансово благополучие, или приканва гражданите да участват в играта с обещания за големи печалби“. Нещо което е забранено и в сега действащия чл. 10, ал. 1 от Закона за хазарта.

 

"С други думи, основният проблем е в правоприлагането и липсата на достатъчно ефективни механизми съществуващото ограничение да бъде приложено към нарушителите на забраната. А предложеният законопроект също не създава законови гаранции, че ограниченията в областта на рекламата на хазартната дейност ще доведат до ефективното им прилагане. Нещо повече – мотивите към Законопроекта за хазарта №854-01-40/11.05.2018 , в този им вид не обосновават защо следва да бъдат отменени съществуващи законови текстове за ограничена реклама на хазартната дейност и за саморегулацията в областта на рекламата. В общата правна европейска рамка изпълнението на Стратегията за по-добра регулация става все по-актуално в работата на Европейската комисия и на националните регулатори в страните-членки. Това позиционира само- и ко-регулацията като важен елемент от общата по-добра регулация в Европа. За целта се предвижда, когато се обсъждат възможни решения за
изпълнение на политиките в една или друга обществена сфера, да се прилагат както регулаторни, така и добре конструирани не-регулаторни механизми.
Настоящата редакция на чл.10, ал.6 на Закона за хазарта е израз на модела на ко-регулация в рекламата, който бе въведен още през 2010 г. - в процеса на транспониране на Директивата за аудио-визуални медийни услуги (ДАВМУ) в Закона за радио и телевизия (чл. 73и чл.126 г). Този модел показа положителни практически резултати и разширяването му в специалните закони, какъвто е Законът за хазарта, осигурява разширяване на обхвата на приложение на общоприетите етични правила не само в електронните медии, но и във всички останали канали на комуникация, като външна реклама, печат, интернет и пр", се казва в становището.

От БАКА предлагат "да се инициира и проведе обществен дебат с участниците на пазара на реклама за необходимостта от промяна на настоящата регулаторна рамка в областта на хазартните игри, като Българската асоциация на комуникационните агенции е готова да предостави специалисти с богат опит, които да помогнат за намирането на онази конструкция, която максимално добре да защити обществения интерес".

Министър Глушков: Вдигането на тежести ни носи успехи, но от 20 години имат проблеми

"Ние помагаме, но апелирам да ги разрешат", заяви министърът на младежта и спорта

Потвърдено: Шефовете на ФИФА и УЕФА пристигат за юбилея на БФС

Чеферин и Инфантино идват в България другата седмица

Digital Event Zone на Fibank триумфира на международните награди Engage Awards

Финансовата институция бе финалист в 3 категории на престижния британски конкурс за постижения в маркетинга и продажбите

Проект за бъдещето: Как спортът и институциите мотивират младите хора срещу зависимостите в Област Видин

Народният представител Росица Кирова и редица спортни звезди взеха участие в спортни прояви и спортен форум по проект „Младите хора – Бъдещето на България – срещу зависимостите“

Въпреки драмите в щангите, спортното министерство плати премиите на Насар и Андреев

ММС подкрепя и ще продължава да подкрепя българските щангисти

Производители на козметика, на био тор и на мебели са големите победители в конкурса „Най-добра българска фирма на годината“

ESG политиките и устойчивото развитие бяха фокус в дванадесетото издание на състезанието, инициатива на Fibank

Министър Глушков откри семинар с директори и заместник-директори на спортни училища в България

Събитието се организира от ММС между 21 и 22 ноември

Зам.-министър Петър Младенов участва в младежкия форум Voice it 2024

Събитието е посветено на Световния ден на детето – 20 ноември

Зам.-министър Петър Младенов даде началото на футболен турнир от инициативата #BeActive

#BeActive е инициатива на Европейската комисия за насърчаване на спорта и физическата активност на гражданите на ЕС